מערכת ההנעה החשמלית Shimano XTR Di2
מערכת ההנעה החשמלית Shimano XTR Di2 - דיוק, יעילות וביצועים מתקדמים לרוכבי שטח מקצועיים
הקדמה: קפיצת מדרגה בטכנולוגיית ההילוכים לאופני שטח
מעביר Shimano XTR Di2 אלקטרוני חדש מותקן על אופני שטח – מציע פרופיל נמוך והגנה מפגיעות בשטח קשה.
לאחר ציפייה ארוכה בעולם האופניים, השיקה שימאנו (Shimano) את XTR Di2, מערכת הנעה אלקטרונית אלחוטית חדשה לקטגוריית אופני ההרים. זוהי הפעם הראשונה ששימאנו מציעה מערכת הילוכים אלחוטית מלאה לרכיבת שטח, והיא עמוסה בחידושים וטכנולוגיות מתקדמות. המערכת החדשה מבטיחה החלפות הילוכים מהירות במיוחד ודיוק מירבי, תוך בנייה קשוחה ועמידות יוצאת דופן לתנאי שטח קשים. שימאנו שילבה במערכת חיישנים ותכונות חכמות (כמו Auto Shift ו-Free Shift) המאפשרות שילוב עם מנועי עזר חשמליים (מערכת Shimano EP) לשינויי הילוכים אוטומטיים ומתואמים. במאמר זה נציג כל רכיב במערכת XTR Di2, נסביר את הפיצ’רים המרכזיים, ונשווה את יתרונותיה מול המתחרה העיקרית – מערכת SRAM Eagle AXS האלחוטית.
בסוף הכתבה תמצאו גם טבלה השוואתית וסקירת יתרונות מסחרית למי ששוקל לשדרג למערכת החדשה.

מהי Shimano XTR Di2 החדשה?
Shimano XTR M9200 Di2 היא מערכת הנעה אלקטרונית פרימיום לאופני הרים, המייצגת את דור ההילוכים המתקדם ביותר של שימאנו. המערכת הוכרזה בשנת 2025, ומביאה איתה את כל מה ששימאנו למדה ופיתחה בשנים האחרונות בתחום ההילוכים הדיגיטליים. זוהי מערכת 12 הילוכים אלחוטית המבוססת על תקשורת Bluetooth Low Energy ו-ANT+ בין הרכיבים, ללא כבלי חוט
הדבר מוביל לתגובה מהירה במיוחד, אמינות גבוהה והתקנה נקייה על האופניים. המערכת מיועדת לרוכבי שטח תחרותיים וחובבים כאחד, ומותאמת גם לאופני הרים חשמליים עם מנועי Shimano EP כדי לאפשר תכונות אוטומטיות חדשניות.
ה-XTR Di2 בנויה על בסיס ההצלחה של מערכות ה-12 הילוכים המכאניות של שימאנו (Hyperglide+), ומשלבת אותן עם מנועים אלקטרוניים, סוללות וחיישנים לקבלת חוויית רכיבה חדשה. לפי שימאנו, המערכת מספקת העברת הילוכים אלחוטית "בזקית" ומדויקת להפליא בתנאי שטח אמיתיים, יחד עם עמידות וקשיחות ברמה יוצאת דופן
רכיבי מערכת Shimano XTR Di2 וחדשנות טכנולוגית
מעביר אחורי אלקטרוני XTR Di2 – חכם, מהיר ועמיד
המעביר האחורי (Rear Derailleur) מדגם XTR RD-M9250 הוא לב המערכת. זהו מעביר אלקטרוני אלחוטי בעל עיצוב חדש לחלוטין שנועד לעמוד בעומסי הרכיבה הקשים ביותר. המעביר בנוי בפרופיל נמוך (Shadow) ובצורת טריז חלקה, כך שבמקרה של פגיעה בסלע או מכשול הוא ייטה להחליק הצידה במקום להישבר. למעשה, שימאנו שילבה במעביר מנגנון התאוששות אוטומטי מפגיעה – חיישן ופוטנציאל החלקה המאפשרים למעביר לספוג מכה על ידי סיבוב לאחור, ואז לחזור מיידית למקומו המדויק לאחר מעבר המכשול. זו הפעם הראשונה שמעביר מתקן את עצמו אוטומטית לאחר חבטה, במקום שהרוכב יצטרך לעצור וליישר אותו ידנית.
הבנייה של המעביר מוקשחת במיוחד: הוא כולל זרועות רחבות וחיפוי תחתון מקרבון המשמש כ“מיגון תחתון” מפני אבנים ופגיעות. בנוסף, הגלגלי השיניים הפנימיים (“פולי”) במעביר הם בעלי עיצוב סגור (ללא חורים), במטרה למנוע מענפים וזרדים להיתפס ולהרוס את הכלוב. חלקי מעטפת מסוימים עשויים שרף מחוזק ולא אלומיניום, כדי שלא יראו סימני שפשוף לאחר פגיעה ויהיו ניתנים להחלפה במקרה שניזוקו. כל זאת מעניק למעביר עמידות "בלתי שבירה" כמעט – שימאנו אף מצהירה שאפשר “לעמוד עליו” ללא נזק, כך שהרוכב יכול לסמוך עליו במאה אחוז בשטח קשה.
מעביר ה-XTR Di2 מצויד גם בטכנולוגיית ייצוב שרשרת חדשה. במקום קלאץ' מכני מסורתי (שאצל שימאנו בעבר דרש תחזוקה וכיוון), כאן מיושמת מערכת קפיצים כפולה בתוך המעביר היוצרת מתח שרשרת גבוה בכל עת. המתח מוגבר בכ-72% לעומת מעביר רגיל, מה שמאפשר אחיזת שרשרת הדוקה יותר על גבי הקסטה והגלגלים – דבר המפחית קפיצות שרשרת ומונע שרשרת נופלת בשטח משובש הייצוב פועל תמיד (אין מנוף On/Off לקלאץ'), ואינו דורש תחזוקה תקופתית כפי שהיה בעבר. התוצאה היא פעולה שקטה, מהירה ומדויקת גם תחת עומס – הילוכים עוברים חלק אפילו בזמן דיווש בעלייה תלולה או ספרינט אגרסיבי.
עוד חידוש חשוב הוא ששימאנו בחרה לא לאמץ את הטרנד של ביטול מתלה המעביר (hanger) כפי שעשתה SRAM במערכת Transmission שלה. ה-XTR Di2 מתחבר למתלה מעביר סטנדרטי במסגרת (כולל תאימות מלאה למתלה UDH הנפוץ). שימאנו מסבירה שההחלטה הזו הנדסית – המתלה ממשיך לשמש "נקודת הקרבה" זולה ובת החלפה במקרה של מכה קיצונית, ובכך מגן הן על המעביר היקר והן על שלדת האופניים. למעשה, החברה ממליצה להשתמש במתלי אלומיניום איכותיים במקום בפלסטיק, כדי להבטיח קשיחות גבוהה ויישור מדויק. יתרון נוסף הוא פשטות בהתקנה ובהתאמה – אין צורך במסגרת ייעודית, והמעביר החדש תואם לאחור לכל אופני ה-12 הילוכים של שימאנו. רוכבים שכבר יש להם מערכת שימאנו 12 מכנית יכולים לשדרג למעביר Di2 החדש ללא החלפת קסטה, שרשרת או גלג"ש קדמי וזהו יתרון ניכר בהנגשת הטכנולוגיה.
גרסאות המעביר: שימאנו מציעה את ה-XTR Di2 בשתי תצורות של אורך כלוב
כלוב ארוך (SGS) המתאים לקסטה 10-51T סטנדרטית
כלוב בינוני קצר (GS) שמתאים לקסטה קומפקטית 9-45T החדשה
גרסת הכלוב הקצרה מיועדת לרוכבי אנדורו ותחרויות, ומספקת כ-23 מ"מ יותר מרווח גחון מהמדרכה וירידה של ~70 גרם במשקל, כמעט ללא ויתור בטווח ההילוכים (500% במקום 510% בקסטה הרגילה).
עם קסטת 9-45T הרוכבים יכולים גם להשתמש בגלג"ש קדמי קטן יותר בכ-4 שיניים, מה שמוסיף מרווח גחון מלפנים. החיסרון היחיד – מערכת קומפקטית זו אינה מיועדת לאופני e-Bike בהספק מלא, ומוגבלת להתקנה במסגרות מסוימות (תלוי בעיצוב תומכות השרשרת).
למרות זאת, שימאנו צופה אימוץ גדל של האפשרות הקלה והקומפקטית הזו בקרב רוכבים אגרסיביים ובעלי אופני שבילים עם גלגלים קטנים יותר
נוסף לגרסה האלחוטית, שימאנו מציעה גרסאות מעביר ייעודיות לאופניים חשמליים (e-MTB) אשר מחוברות באמצעות כבל למערכת החשמלית של האופניים. דגמי RD-M9260 (12 הילוכים) ו-RD-M9260-11L (11 הילוכים למערכת Linkglide העמידה) ניזונים ישירות מהסוללה הראשית של האופניים החשמליים. מעבירים אלו בנויים זהה לגרסה האלחוטית מבחינת חוזק ועמידות, אך באמצעות החיבור הקווי הם מאפשרים שני מצבי רכיבה חכמים ייחודיים: Free Shift – החלפת הילוך תוך כדי גלישה (ללא דיווש) בעזרת סיבוב מנוע החשמל לסינכרון השרשרת, ו-Auto Shift – החלפה אוטומטית של הילוכים תוך כדי דיווש על סמך חיישני המהירות, הקאדנס והמומנט של המנוע. במילים אחרות, באופניים חשמליים עם מנועי Shimano EP המתואמים, המערכת יכולה לבחור עבור הרוכב את ההילוך האופטימלי בזמן אמת ולבצע את ההחלפה בעצמה, וכן לאפשר הורדת הילוך בפנייה או בירידה ללא דיווש כלל – חוויית רכיבה חלקה וחכמה יותר.
שיפטרים/ידיות הילוכים אלחוטיות – ממשק שליטה חכם ואינטואיטיבי
המרכיב השני במערכת הוא ידיות ההילוכים האלחוטיות (Shift Switch) מדגם SW-M9250. במקום כבל מכני, ידיות אלה משדרות פקודות אלחוטית למעביר, ומאפשרות לרוכב לשלוט בהילוכים במגע קל. העיצוב הארגונומי של השיפטרים שופר ביחס לעבר – הידיות מצוידות בשני משוטי העברה (פדלות) עם תחושה מכאנית מוחשית ונעימה, המדמה כפתור לחיץ ברור. לכל רוכב מבנה יד והעדפות שונות, ולכן שימאנו יישמה בידיות חדשות אלו כוונון רב-צירי ב-4 כיוונים: ניתן למקם ולהטות את הידיות על הכידון במגוון כיוונים וזוויות, כדי להגיע להתאמה אישית מושלמת. המטרה היא שהרוכב יוכל להחליף הילוך מבלי לשנות את אחיזת היד או למתוח את האצבעות – לשימאנו לקחו עשורים של פיתוח להגיע לארגונומיה אינטואיטיבית כזו, וכעת היא מגיעה לשיאה בממשק Di2 זה. כפי שמתארים זאת בשימאנו, השיפטר החדש מאפשר שליטה מלאה מבלי לעזוב את האחיזה, וכך מעניק ביטחון ובקרה גם ברכיבה טכנית מאתגרת.
התאמה אישית וחיבוריות: ידיות ה-XTR Di2 ניתנות לתכנות באמצעות אפליקציית Shimano E-Tube במכשיר נייד. הרוכב יכול להגדיר, למשל, האם לחיצה ארוכה תחליף מספר הילוכים ברצף (מצב Multi-Shift), כמה הילוכים ידלגו בכל לחיצה, ואפילו להתאים את כיוון פעולת הכפתורים (לדוגמה, להחליף בין הורדת והעלאת הילוך) – כך שכל אחד יכול לכוון את התגובה הרצויה של השיפטר לסגנון הרכיבה שלו. בנוסף, המערכת משדרת נתונים באופן אלחוטי למחשבי רכיבה ותצוגות: באמצעות ANT+ ו-Bluetooth LE, ניתן לקשר את ה-Di2 למחשבון Garmin ועוד, ולקבל בזמן אמת על הצג את מצב הסוללה של המעביר ואת ההילוך הנוכחי שבו הרוכב נמצא. אינטגרציה זו חוסכת ניחושים – מבט חטוף במסך המחשב יראה באיזה הילוך אתם ומתי מתקרבת הצורך בטעינת הסוללה.
סוללות בשיפטרים: כל ידית אלחוטית פועלת באמצעות שתי סוללות מטבע (CR1632) המותקנות בידית. אלו סוללות זעירות אך עמידות מאוד, ושימאנו מצהירה כי הן מחזיקות ליותר משנה של שימוש לפני שצריך להחליפן. ההתקן חסכוני באנרגיה כיוון שרוב הזמן הוא במצב המתנה וצריכת הזרם אפסית, למעט שידור קצר בעת לחיצה. החלפת סוללות המטבע היא פעולה פשוטה ומהירה, בדומה להחלפת סוללה בשעון. למעשה, התחזוקה של השיפטרים מזערית – אין כבלים לכוון או למתוח, אין בלאי של כבל או בית כבל, רק לבדוק פעם בשנה-שנתיים את סוללות המטבע.
סוללת המעביר וחיי סוללה – טעינה, קיבולת וניהול צריכה
סוללת המערכת המרכזית היא זו המשולבת בתוך גוף המעביר האחורי. מדובר בסוללת ליתיום-יון בקיבולת 305mAh, אשר נטענת בטעינה חיצונית מהירה. בכל ערכת XTR Di2 מסופק מטען USB-C ייעודי – מתחברים איתו ישירות לשקע ההטענה שעל המעביר, ובתוך 45–60 דקות מגיעים לטעינה מלאה. נורית LED על המעביר מציגה את מצב הסוללה: אור ירוק מעיד שהסוללה מעל 25% טעינה, וכשהיא יורדת מתחת לכך האור הופך אדום כדי להתריע מראש. לאורך חיי הסוללה, המערכת כוללת מצבי חסכון ואי-צריכה במצב המתנה, כדי למנוע התרוקנות כשלא רוכבים. למשל, המעביר אינו מתעורר מתנועה ורעידות (בניגוד למערכות מתחרות הנעורות מחיישן תנועה קטן) – הוא נשאר "רדום" לחלוטין בעת שהאופניים לא בשימוש, ומתעורר רק בעת קבלת לחיצה מהשיפטר. כך, ניתן למשל לשים את האופניים על מתקן רכב ולנסוע בדרכי עפר ללא חשש שהרעידות יגרמו למעביר להתעורר ולרוקן סוללה. זהו פתרון אלגנטי לבעיה שנתגלתה במערכות אחרות, ומבטיח ניצול מיטבי של האנרגיה.
הסוללה במעביר מספיק גדולה כדי לספק טווח שימוש מצוין: לפי בדיקות שימאנו, טעינה מלאה מספיקה לכ-340 ק"מ של רכיבה בממוצע. כמובן שהטווח בפועל תלוי בהרגלי ההחלפה – רוכב שמשתמש בהילוכים ללא הרף יקצר מעט את הטווח, ומי שמשאיר בהילוך גבוה לאורך קילומטרים רבים יאריך אותו. אך בהשוואה למתחרים, הקיבולת הזו אף גבוהה מזו של סוללת SRAM AXS הותקנית. המשמעות היא שפחות סביר שתיתקעו בלי כוח במעביר באמצע רכיבה, ובכל מקרה התרעה אדומה תסמן לכם זמן רב מראש. אם בכל זאת מגיעים לסוף הטעינה בשטח – המעביר יישאר תקוע בהילוך האחרון שבו היה (כדאי לתכנן להימנע ממצב כזה). שימאנו תציע סוללות רזרביות לרכישה, כך שרוכבים תחרותיים יוכלו לשאת סוללה טעונה נוספת בתיק, ולהחליף במהירות במקרה חירום. סוללת המעביר מותקנת מאחורי דלת נסתרת ומאובטחת בגוף המעביר – הדלת ננעלת במנגנון ואין חשש שתיפתח בטעות. למעשה, המעביר תוכנן כך שאם חפץ חד יכה ישירות בדלת הסוללה וישבור אותה, עדיין יש יתד מתכת פנימי שמחזיק את הסוללה נעולה במקומה, והמעביר ימשיך לתפקד. בנוסף, המגעים של הסוללה פונים כלפי מעלה בתוך גוף אטום עם אטם O-ring, מה שמעניק אטימות מעולה למים ולבוץ. כל ההגנות הללו מאפשרות לרוכב לתקוף שבילים קשים ורטובים בראש שקט – האלקטרוניקה והכוח מוגנים היטב.
האינטגרציה לאופניים חשמליים: בדגמי המעביר RD-M9260 הקוויים, אין צורך כלל לדאוג לטעינת סוללה קטנה – המעביר מחובר לסוללת האופניים החשמליים ושואב ממנה מתח באופן רציף. כך שרוכבי e-MTB יהנו מכל היתרונות של Di2 מבלי לזכור להטעין רכיב נוסף. החיסרון היחיד הוא שהמערכת במצב זה אינה אלחוטית מלאה (יש כבל חשמל בין המעביר למערכת המנוע), אך הוא נשאר נסתר ומוגן במסגרת כמו שאר חיווט מערכת ההנעה החשמלית. עבור מרבית הרוכבים, especially מי שרוכב חשמלי, זהו פיתרון נהדר שמשלב את הטוב משני העולמות – אלקטרוניקה חכמה עם כוח בלתי מוגבל מהסוללה הראשית.
חיישנים ואינטגרציה עם מערכת Shimano EP (אופניים חשמליים)
מערכת XTR Di2 לא פועלת לבדה – היא נועדה להשתלב באופן חלק עם מערכות ההנעה החשמליות Shimano EP של אופני הרים חשמליים. מנועי Shimano Steps כגון EP801 ו-EP6 מצוידים בחיישנים מתקדמים (חיישן סיבובי פדלים (Cadence), חיישן מומנט, וחיישן מהירות גלגל), ויחד עם תוכנת ניהול יכולות לספק תכונות החלפת הילוכים אוטומטית. כפי שציינו, כאשר משלבים מעביר XTR Di2 בתצורתו הקווית עם אופני EP, מקבלים שני מצבים חדשים: Auto Shift ו-Free Shift
במצב Auto Shift, האופניים מזהים את מהירות הרכיבה וקצב הדיווש של הרוכב, ומשלבים להילוך מתאים באופן אוטומטי תוך כדי דיווש. למשל, אם אתם מאטים ומגיעה עלייה, המערכת יכולה להוריד הילוכים בשבילכם לפני שהקאדנס נופל מדי, וכך לשמור אתכם ב"רצועת הכוח" האופטימלית ללא צורך בהתערבות ידנית. רבים משווים זאת לתיבת הילוכים אוטומטית ברכב – הרוכב יכול לבחור להתערב ולשנות ידנית אם רצונו, אבל ברכיבה מנהלתית או בדרכים משתנות תכופות, האוטומציה דואגת שתמיד תהיו בהילוך הנכון.
במצב Free Shift, הרוכב יכול להחליף הילוך בלי לפדל כלל. לדוגמה, אם נכנסתם לסינגל וירדתם במדרון ללא דיווש, אך בסופו של המדרון מחכה עלייה חדה – בדרך כלל הייתם נזכרים רק בתחתית הירידה שאתם "תקועים" בהילוך כבד מדי. עם Free Shift, ניתן כבר במהלך הירידה, בעודכם גולשים, ללחוץ להורדת כמה הילוכים; המנוע החשמלי מזהה זאת ויגרום לרגע לשרשרת ולמעביר לנוע ולבצע את ההורדה, כך שתגיעו לתחתית מוכנים בעלייה בהילוך קל יותר. זהו שינוי פרדיגמה של ממש עבור אופני הרים חשמליים – ניהול ההילוכים נעשה חכם ואקטיבי, ולא מוגבל רק לפעולת הרוכב. התוצאה היא רכיבה חלקה ורציפה יותר, עם פחות "קפיצות" מאמץ ופחות עומס על הרוכב והמערכת.
חשוב לציין: המצבים האוטומטיים הללו זמינים רק כאשר המעביר מחובר למערכת המנוע (גרסת Di2 הקווית ל-E-Bike). הגרסה האלחוטית העצמאית (M9250) לא יכולה לתקשר עם בקר ה-EP ישירות, ולכן באופניים חשמליים עדיף להתקין את גרסת ה-RD-M9260 כדי להנות מ-Free/Auto Shift. למרות זאת, גם ברכיבה רגילה ללא אוטומציה, מעביר ה-XTR Di2 משפר את חוויית אופני השטח החשמליים: הוא מתוכנן להתמודד עם המומנט הגבוה של מנועי EP, ויחד עם קסטת Linkglide 11-50T העמידה (בגרסת 11 הילוכים) ייתן אריכות ימים למערכת ההילוכים תחת הכוחות החזקים של מנועי e-MTB. עבור רוכבי אופניים חשמליים, זו בשורה משמעותית – סוף סוף שימאנו מציעה מערכת אלקטרונית שלמה המותאמת במיוחד עבורם, אחרי שנים שבהן המתחרים שלטו בתחום.
יתרונות מרכזיים של XTR Di2 עבור רוכבי שטח
- דיוק ומהירות החלפת הילוכים – ההילוכים מופעלים חשמלית בדיוק מיקרומטרי, ללא תלות במתיחת כבל. כל לחיצה נותנת מעבר חלק, ללא "פספוס" של חצי הילוך. שימאנו אף מציינת שהמערכת מהירה מבעבר בהעברה, בזכות פרוטוקול אלחוטי יעיל ושימוש בטכנולוגיית Hyperglide+ המאפשרת למעבר הבא להתחיל עוד לפני שהשרשרת סיימה להתיישר על הגלגל הנוכחי. המשמעות היא שעליה ברצף שניים-שלושה הילוכים מתבצעת מהר מאוד ובפחות לחץ על הרוכב והשרשרת. יתרון נוסף – ניתן להגדיר בהגדרות שהמערכת תדלג אוטומטית כמה הילוכים בלחיצה ארוכה, מה שחוסך צורך בנקישות חוזרות כשנכנסים לספרינט או לטיפוס פתאומי.
- עמידות ואמינות בשטח קשה – כמו שפרטנו, המעביר בנוי לשרוד מכות, שריטות ובוץ בצורה טובה יותר מכל דור קודם. עם מיגון תחתון, רכיבים מחומרים מרוכבים, וגלגלי שיניים סגורים, הוא הרבה פחות פגיע ממעביר רגיל. גם מנגנון ההתאוששות האוטומטי מפגיעה מוסיף אמינות: אם בכל זאת קיבלתם חבטה ממכשול, המעביר "יגלוש" ויחזור למקום בלי להתעקם. אין צורך לעצור וליישר ידנית. שימאנו ביצעה בדיקות מחמירות כדי לוודא שהמעביר יחזיק מעמד גם בתאונות ובמכות חזקות – והתוצאה היא רמת ביטחון גבוהה לרוכב שבאמתחתו ציוד יקר. המערכת גם אטומה למים ולאבק ברמה גבוהה (תקני IP), כך שניתן לשטוף את האופניים בלחץ מים רגיל ללא חשש לפגוע באלקטרוניקה. רמות האמינות הגבוהות הללו הופכות את XTR Di2 לאידיאלית למרוצים ארוכים, שלבי אנדורו קשוחים, ותנאי בוץ וגשם – שם כל החלפה מוצלחת יכולה לעשות את ההבדל בין ניצחון לתקלה.
- התאמה לתנאי שטח וארגונומיה – שימאנו שמה דגש גדול על תחושת הרכיבה. למרות שמדובר בהילוכים חשמליים, התחושה הכללית מכוילת להזכיר את המוכר והאהוב של XTR המכאני. למעשה, רוכבים שבדקו את המערכת העידו שהיא מרגישה "מוכרת אך משודרגת", כמעט זהה במגע שלה ל-XTR רגיל, רק ללא מאמץ וללא הצורך בכיוון כבלים. הידיות המתכווננות מסייעות לרוכב למצוא בדיוק את המנח הנוח, כך שבהחלפת הילוך האצבע לא תאבד אחיזה – קריטי ברכיבות אגרסיביות. בנוסף, המערכת שקטה מאוד – אין רעשי שרשרת מיותרים, וההעברה החלקה של Hyperglide+ מפחיתה את קפיצות השרשרת והרעש בעת מעבר תחת עומס. כל אלה מייצרים לרוכב סביבה שבה הוא יכול להתמקד בשביל ובקו הנכון, במקום לדאוג לציוד
- משקל ותחושת קלילות – באופן מרשים, על אף כל המנועים והסוללות, מערכת XTR Di2 שומרת על משקל תחרותי. ערכת ההינע המלאה (מעביר, שיפטר, קסטה, שרשרת, קראנק) שוקלת בסביבות 1.72 ק"ג, רק כ-170 גרם יותר ממערכת XTR מכאנית מלאה. למעשה, היא אף קלה מעט יותר ממערכת SRAM Eagle Transmission ברמת X0 המקבילה. חלק מהחיסכון מגיע מכך שאין צורך בבולם קלאץ' כבד – מנגנון הקפיצים כפול אך פשוט וקל יותר. גם ביטול הכבל והבית כבל חוסך כמה עשרות גרמים. לבעלי אופניים קלי משקל, הדבר אומר שאין "קנס" משמעותי במעבר לחשמלי. בנוסף, אם בוחרים במערכת הקומפקטית (קסטה 9-45T), חוסכים עוד כ-70 גרם כמצוין לעיל. תחושת הרכיבה היא של אופניים קלים וזריזים, אך עם יתרון אלקטרוני משמעותי.
- שדרוג ושילוב קל במערכות קיימות – כאמור, אחד הקלפים החזקים של שימאנו הוא תאימות לאחור. המערכת תואמת את כל רכיבי ה-12 הילוכים של שימאנו: אם יש לכם כבר קסטה ושרשרת 12 הילוכים Hyperglide+ (למשל SLX/XT/XTR מכאניים), אין צורך להחליפם בעת השדרוג. די ברכישת "קיט שדרוג" הכולל את המעביר, השיפטר, הסוללה והמטען, ואתם עוברים למערכת אלקטרונית מלאה. הדבר מוזיל משמעותית את עלות השדרוג ומפשט את התהליך – אין צורך לכוון מכסה קסטה חדש או להרכיב חוליית שרשרת אחרת, הכל עובד חלק מהקופסה. עבור חנויות ואנשים טכניים, גם ההתקנה פשוטה יחסית: אין כבלים להשחיל בשלדה, רק לחבר את המעביר למתלה, להתקין את השיפטר על הכידון, ולבצע קישור אלחוטי בסיסי דרך כפתור ואפליקציה. בתוך זמן קצר, המערכת מוכנה לפעולה. יתרון נוסף הוא שניתן להעביר את המערכת לאופניים אחרים בקלות, כיוון שאין התאמה ייחודית למסגרת – אם שדרגתם שלדה, תוכלו להעביר איתכם את המעביר והשיפטר לחדשה (בהינתן שהיא גם 12 הילוכים). גמישות זו מציבה את XTR Di2 כפתרון מאוד מושך לטווח ארוך.
לאור כל היתרונות האלו, ברור ששימאנו השקיעה כדי לוודא שהמערכת שלה לא רק מדביקה את הפער מול SRAM, אלא אף מציעה שיפורים במקומות קריטיים. כעת, לאחר שהכרנו את היכולות, נעבור להשוואה ישירה בין Shimano XTR Di2 לבין SRAM Eagle AXS – מערכת ההילוכים האלקטרונית המתחרה מבית סראם, על גלגוליה השונים.
השוואה בין Shimano XTR Di2 לבין SRAM Eagle AXS (אלחוטית)
מערכות ההילוכים האלקטרוניות של שימאנו וסראם הן שתיים מהטכנולוגיות המתקדמות ביותר בתחום אופני ההרים. לשתיהן יש מאפיינים דומים (מעביר אחורי חשמלי, שיפטר אלחוטי, סוללה נטענת, אפליקציה וכו'), אך גם מספר הבדלים חשובים. הטבלה הבאה מסכמת את ההבדלים והדמיון בין Shimano XTR M9200 Di2 לבין SRAM Eagle AXS (כולל דור ה-Transmission העדכני של סראם):
| קטגוריה | Shimano XTR Di2 (M9200) | SRAM Eagle AXS (כולל Eagle Transmission) |
|---|---|---|
| תצורת המערכת | אלחוטית מלאה (Wireless) בין השיפטר למעביר. ניתן גם לחבר קווית למנוע e-Bike (דגם ייעודי). | אלחוטית מלאה בין השיפטר למעביר (AXS Wireless). |
| מהירות וטכנולוגיית הילוכים | 12 הילוכים, טכנולוגיית Shimano Hyperglide+ – החלפה חלקה תחת עומס, כולל Multi-Shift. תיאום אוטומטי עם מנוע EP לאופניים חשמליים (Auto/Free Shift). | 12 הילוכים, טכנולוגיית Eagle – החלפה טובה תחת עומס (בדור Transmission ניתן לדווש חזק בזמן העברה). Multi-Shift ידני (לחיצה ארוכה). ללא מצב החלפה אוטומטי מוטמע. |
| מעביר אחורי והרכבה | מעביר RD-M9250 עם מתלה מעביר סטנדרטי (UDH), פרופיל נמוך, מנגנון הגנה אוטומטי מפגיעות. תאימות לאחור לרוב המסגרות והקסטות 12ש' של שימאנו. | מעביר Eagle AXS (למשל XX1/X01 או דור Transmission). בדור Transmission – חיבור ללא מתלה (Direct Mount ל-UDH), דורש מסגרת תואמת. פחות תאימות לאחור (דור Transmission מחייב ממשק UDH מיוחד). |
| ייצוב שרשרת | ללא קלאץ' מכני – ייצוב באמצעות קפיץ כפול מובנה (תמיד פעיל, 0 תחזוקה). מתח שרשרת גבוה (↑72%) לאחיזה מיטבית. | קלאץ' מכני מובנה במעביר (בדגמי Eagle AXS הקודמים; דור Transmission ביטל צורך לכוונן B-Tension). דורש תחזוקה קלה (בחלק מהמקרים) וניתן לנעילה/פתיחה. |
| סוללה וטעינה | סוללה מובנית במעביר (305mAh) – מספיקה לכ~340 ק"מ רכיבה לטעינה. נטענת ב-USB-C (~45-60 דק'). נורת LED למצב, כיבוי מלא במנוחה למניעת בזבוז. שיפטר: 2×CR1632 (₪) > שנה. אפשר לחבר מעביר לסוללת אופניים חשמליים במקום סוללה קטנה. | סוללה נשלפת קטנה על המעביר (AXS Battery) – מספיקה לכ-20-25 שעות רכיבה טיפוסית. טעינה במטען ייעודי (~60 דק'). נורת LED בחיבור. המעביר נכנס למצב שינה בעת חוסר תנועה אך מתעורר מתנועה (עלול להתעורר בהסעה). שיפטר: סוללת CR2032 בודדת (~שנתיים). |
| חיבוריות ואפליקציה | קישוריות ANT+ ו-Bluetooth LE לאפליקציית Shimano E-Tube – התאמה אישית של פעולת ההילוכים (תכנות כפתורים, Multi-Shift וכו'). שידור נתוני הילוך/סוללה למחשבי רכיבה (Garmin וכו'). עדכוני קושחה דרך האפליקציה. | קישוריות BLE לאפליקציית SRAM AXS – התאמת כפתורי השיפטר, עדכוני קושחה, בדיקת מצב סוללה. שידור ANT+ למחשבי רכיבה (הצגת הילוך, מצב סוללה). דור Transmission כולל כיול עצמי אוטומטי בעת הרכבה (Setup Mode) במקום ברגים. |
| רכיבים תואמים | תואם לאחור: עובד עם קסטות, שרשראות וקראנקים 12 הילוכים קיימים של Shimano Hyperglide+ (אין צורך בהחלפתם). אופציית קסטה חדשה 9-45T (דורש כלי נעילה ייעודי) אך לא חובה. שדרוג ממערכת מכנית דורש רק מעביר+שיפטר+סוללה. | דור Eagle AXS (הישן): תואם לקסטות ושרשראות Eagle 12sp הרגילות. דור Eagle Transmission (חדש): מחייב קסטה T-Type מיוחדת, שרשרת T-Type, וקראנק/Spider ייעודי עם ממשק עומס חדש. לא תואם קסטות/שרשראות ישנות. שדרוג ל-Transmission כרוך בהחלפת חלקים רבים. |
| משקל (קבוצתי) | ~1,715 גרם (קבוצה מלאה XTR Di2 כולל קסטה 10-51, קראנק 32T, שרשרת) – מעט קל יותר מ-SRAM X0 Transmission, וכ ~200 גרם כבד ממערכת XTR מכנית. מעביר+סוללה ~415 גרם; שיפטר ~101 גרם. | SRAM Eagle Transmission X0 ~1,750 גרם (קבוצה מלאה 10-52T, כולל קראנק). SRAM Eagle AXS (דור קודם עם קסטה 10-50/52) משקל דומה ~1.6-1.7 ק"ג (תלוי דגם) – קל מעט יותר מ-Transmission וקרוב ל-XTR Di2. |
| מחיר | כ-$985 (לפני מס) עבור ערכת שדרוג (מעביר, שיפטר, סוללה, מטען וחוליית חיבור). מחיר משוער לצרכן בישראל ~4,500 ש"ח לקיט שדרוג. קבוצה מלאה XTR Di2 (כולל בלמים וקראנק) ~ $1,900 (יקר מאוד, ברמת דומה ל-XTR מכני+בלמים). | מגוון רמות: AXS GX (כניסה) ~$600 לקיט שדרוג; AXS X01/XX1 ~$1,000 לקיט; Transmission XO/XX – קיט מלא (עם קראנק וקסטה) סביב $1,600–$2,000. לרוב יקר מאוד, ודור Transmission דורש קניית קסטה ושרשרת ייחודיות. בישראל המחירים דומים ואף גבוהים יותר (כ-4,000–7,000 ש"ח בהתאם לרמה). |
הערות על ההשוואה: שתי המערכות מצטיינות בביצועים ובחדשנות, אך ניגשות למשימה בגישות שונות. שימאנו שמה דגש על תאימות לאחור וגמישות – היא מאפשרת לרוכבים להשתמש בציוד קיים שלהם, לשדרג בהדרגה, ולשלב את ההילוכים עם מערכת החשמל של האופניים. לעומתה, SRAM הלכה על תכנון מחדש כולל בדור Transmission, שמביא יעילות גבוהה (בעיקר בזווית החיבור של המעביר) אך מחייב החלפת חצי אופניים להטמעתו.
בנושא הדיוק וההחלפה תחת עומס, שתי המערכות מתמודדות היטב: שימאנו נשענת על תכנון השיניים Hyperglide+ כדי לבצע החלפה חלקה גם תוך כדי דיווש חזק (מה שהוכח כבר במערכות 12 המכאניות שלהם), בעוד SRAM בדור Transmission עיצבה ממשק קשיח בין המעביר לקסטה כך שניתן באמת "להתעלם" ולהמשיך לפדל חזק בשילוב הילוך – וההחלפה עדיין תתבצע (תודות לעיצוב השיניים החדשות של קסטת T-Type). במילים אחרות, היום גם שימאנו וגם סראם מסוגלות להחליף הילוך תחת מומנט גבוה בלי לגרום נזק או השבתה, בניגוד לעבר שבו היה צריך "לשחרר" קצת כוח ברגל בזמן החלפה. היתרון הקל של שימאנו הוא בכך שהמעביר שלה יכול לחשוב ולפעול עצמאית – למשל להקל קלות את המתח בעת מעבר אוטומטי עם מנוע EP, או לחילופין לאפשר לרוכב לתכנת שיפטר שיעביר שני הילוכים בבת אחת בלחיצה. SRAM, מנגד, מציגה תחושה מכאנית ישירה יותר – אין השהיית מנוע מורגשת, והלחיצה בשיפטר AXS נותנת "קליק" מיידי שמורגש ביד. בשימאנו השתדלו לתת פידבק דומה, אבל יש שטוענים שהוא מעט יותר "רך". זה כבר עניין של טעם אישי, וכנראה גם עניין של הסתגלות.
לעניין הסוללות, ההבדלים משמעותיים: שימאנו בחרה בסוללה משולבת וגדולה יותר, בעוד סראם משתמשת בסוללה נשלפת וקטנה. היתרון אצל SRAM הוא שניתן להחליף סוללה בשנייה אם נגמרה – פשוט לשלוף מהמעביר ולשים חדשה (או לגנוב זמנית מהמוט כיסא AXS לדוגמה). לעומת זאת, שימאנו דורשת לחבר כבל טעינה למעביר, מה שקצת פחות נוח, אך מצד שני היא כנראה תדרוש טעינה בתדירות נמוכה בהרבה – פעם בכמה שבועות או חודשים, לעומת אולי פעם בשבוע-שבועיים ב-SRAM (תלוי שימוש). בנוסף, שימאנו טוענת שהמבנה המשולב שלה אמין יותר ועמיד למים (כי אין מגעים חשופים וסוללה חיצונית). כך שזה טרייד-אוף: נוחות נגד קיבולת. מבחינת שיפטר, שתי החברות הולכות על סוללות מטבע החלפתיות ארוכות טווח – לא נושא משמעותי.
בשורה התחתונה בהשוואה: שתי המערכות מספקות ביצועי-על, והבחירה ביניהן עשויה להיות תלויה באיזה ציוד כבר יש לכם ובהעדפה לממשק ולמותג. אם כבר יש ברשותכם סט שימאנו 12 הילוכים, השדרוג ל-XTR Di2 יהיה קל וזול יותר (יחסית) מאשר המעבר ל-SRAM AXS שידרוש החלפת יותר חלקים. לעומת זאת, אם יש לכם כבר SRAM Eagle AXS, המעבר לשימאנו כרוך בהחלפת יותר מרכיבים (שיפטר, מעביר, ייתכן קסטה ושרשרת). בפן הטכני, שימאנו מביאה כמה חידושים ייחודיים כמו ההגנה האוטומטית וחיבור למנועי עזר, בעוד SRAM התמקדה בפישוט המכני (ביטול מתלה, כיול עצמי). שניהם נתיבים שונים לאותה מטרה: הילוכים מושלמים בשטח.
מדוע Shimano השיקה את XTR Di2 רק עכשיו?
חובבי אופניים ותיקים אולי זוכרים ששימאנו כבר הציגה מערכת XTR Di2 אלקטרונית לפני כמעט עשור (דגם M9050 שהיה 11 הילוכים ומחובר בכבלים). אך אותה גרסה מוקדמת לא תפסה נתח שוק משמעותי – היא הייתה יקרה מאוד, כבדה יחסית, ומוקדמת לזמנה. מאז, חברת SRAM הקדימה והשיקה בשנת 2019 את Eagle AXS, המערכת האלחוטית הראשונה לשטח, ותפסה הובלה טכנולוגית של ממש. שימאנו, מצידה, בחרה באסטרטגיה סבלנית יותר. היא חיכתה וטיפלה במספר תחומים לפני השקה מחדש של XTR Di2: ראשית, היא שיפרה את פלטפורמת 12 ההילוכים המכאנית (הציגה את XTR M9100 ב-2018, ואחריה SLX/XT 12sp) כדי להבטיח בסיס מכני מעולה עם Hyperglide+. שנית, היא פיתחה את מערכות ה-EP לאופניים חשמליים ותוכנות Auto Shift, והשיקה בשנת 2022 מערכת Di2 בדרגת Deore XT עבור אופני עיר ושטח חשמליים (11 הילוכים Linkglide) כמבחן ראשוני למנגנון האוטומטי. במקביל, שימאנו עקבה אחרי התגובות למערכת של SRAM ולמדה את נקודות החולשה שדווחו על ידי רוכבים. כפי שציין נציג הפיתוח ניק מורדיק, "ל-SRAM היה יתרון שנתיים על פנינו בתחום האלחוטי, אבל השתמשנו בזמן הזה כדי לטפל בתלונות ששמענו מהרוכבים". אותן תלונות כללו, למשל, את סוגיית ריקון הסוללה בהובלת האופניים (שנפתרה במערכת שימאנו באמצעות מנגנון השכמה ידני כפי שתואר), את החשש מכך שביטול מתלה המעביר יגרום לנזק כבד יותר בשלדה בפגיעה (שימאנו בחרה לשמר את המתלה מתוך שיקול הנדסי), וכן את עניין התאימות לאחור – רוכבים לא רצו להחליף את כל הארסנל של החלקים בשביל מערכת חשמלית חדשה, ושימאנו הקשיבה לכך ודאגה שה-XTR Di2 יתאים לרכיבים קיימים.
יש להניח שגם סיבות של פטנטים וטכנולוגיה השפיעו על העיתוי. SRAM ביססה פטנטים על תקשורת אלחוטית AXS, ושימאנו יכלה להרוויח מזמן הפיתוח הנוסף כדי לעקוף או להמתין לפקיעת חלק מהם. כמו כן, שיפור בצריכת ההספק של רכיבי Bluetooth בשנים האחרונות איפשר לשימאנו ליצור מערכת אלחוטית עם חיי סוללה טובים, דבר שאולי לא היה אפשרי בצורה מספקת כמה שנים קודם לכן.
מעבר לכך, שימאנו רצתה לוודא שהמערכת החדשה תצדיק את השם XTR – כידוע, XTR הוא סדרת הדגל של שימאנו ומיועדת לרוכבי התחרות הטובים בעולם. הם לא רצו להוציא מוצר חצי-אפוי ולפגוע במוניטין, ולכן לקחו את הזמן ללטש את כל הפרטים הקטנים: מהארגונומיה של השיפטר ועד העמידות של המעביר בהתרסקויות. התוצאה, לטענת רבים, היא שמערכת XTR Di2 האלחוטית "שווה את ההמתנה" – היא מרגישה כמו XTR מכני מוכר אך עם כל היתרונות של אלקטרוניקה מתקדמת. שימאנו למעשה הוכיחה שיש יותר מדרך אחת "נכונה" ללכת לכיוון חשמלי– לא חייבים לבטל את כל מה שקדם (כמו מתלה מעביר, או תבניות שיניים ותיקות) כדי להשיג ביצועים אלחוטיים.
לסיכום סעיף זה, Shimano XTR Di2 הושקה רק כעת מפני ששימאנו בחרה להתבשל על אש קטנה: ללמוד את השוק, לפתח טכנולוגיות משלה (במיוחד בתחום האופניים החשמליים), ולוודא שהמוצר יהיה בשל וטוב באמת. עכשיו, כשהיא יצאה, היא מגיעה בתזמון שבו הרוכבים כבר מבינים את היתרונות של הילוכים אלקטרוניים, מוכנים להשקיע, ושימאנו יכולה להציע להם פתרון שכלל את כל הידע שנצבר עד היום. התוצאה היא מערכת שלא נופלת משום מתחרה, ואף מעלה את הרף בכמה היבטים – בדיוק המטרה של סדרת XTR לאורך השנים.
למי מתאימה המערכת ומה היתרונות למתלבטים?
מערכת Shimano XTR Di2 M9200 ממוצבת כמוצר קצה יוקרתי עבור רוכבי אופני הרים רציניים. אם אתם רוכבי תחרות, מקצוענים או חובבים "שרופים" שמחפשים את הציוד הטוב ביותר בשוק – ה-XTR Di2 תספק לכם את חוויית ההילוכים המתקדמת ביותר שקיימת כיום. המערכת מיועדת למי שרוצה שילוב מושלם של טכנולוגיה וביצועים: היא תעניק לכם החלפות הילוכים מהירות כסופה, ללא החמצות, אפילו תחת עומס דיווש כבד. היא תשפר את אמינות ההילוכים ברכיבות ארוכות וקשות (פחות סיכוי לבעיות כיוון או מתלה עקום), ותפחית את תחזוקת המערכת כמעט לאפס – בלי כבלים למתוח או קלאץ' לשמן. עבור רוכבי מרתון או גראבל טכני, משמעות הדבר היא התמקדות מוחלטת ברכיבה במקום באופניים.
גם רוכבי אופני שטח חשמליים (e-MTB) ימצאו ב-XTR Di2 פתרון אידיאלי, במיוחד בדגמי המעביר הקוויים. אם יש לכם אופני EP8/EP6, תוכלו לפתוח צוהר לעידן חדש של רכיבה – האופניים יחשבו בשבילכם מתי להוריד הילוך ומתי לעלות, ויאפשרו לכם לצלוח עליות וירידות בצורה חלקה מאי פעם. תכונת ההחלפה האוטומטית (Auto Shift) וההחלפה בגלישה (Free Shift) הן קפיצת מדרגה שתהפוך את האופן שבו אתם מדוושים ונותנים גז. היתרון למשתמש הוא פחות שחיקה של השרשרת והמנוע, יותר נצילות דיווש, ופשוט הנאה מוגברת – אפשר להתרכז בשביל ולתת למערכת לדאוג לתיבת ההילוכים.
מן הצד השני, יש להכיר בכך שה-XTR Di2 היא מערכת בעלות גבוהה מאוד, המכוונת לשוק העליון. היא מתומחרת לרוכבים שאינם מתפשרים ומוכנים להשקיע תמורה נאה עבור השיפור בביצועים. אם אתם רוכבים חובבים יותר או בעלי תקציב מוגבל, ייתכן שתרצו להמתין לגרסאות מוזלות (ייתכן ש-Shimano תשיק בעתיד גם Deore XT Di2 אלחוטי או גרסאות ברמות נמוכות יותר, כפי שעשתה תמיד לאחר השקת טכנולוגיה חדשה ב-XTR). עבור רוב הרוכבים הממוצעים, גם מערכות 12-הילוכים מכאניות איכותיות (כמו Shimano XT או SRAM GX) מספקות תפקוד מעולה במחיר נגיש יותר. אבל אם חלמתם על הילוכים אלקטרוניים ורוצים לחוות את חוד החנית – ה-XTR Di2 היא ללא ספק הבחירה היוקרתית והמלהיבה.
בהיבט השוואתי, מי שמתלבט בין שימאנו ל-SRAM בתחום האלקטרוני צריך לשקול את סגנון הרכיבה והציוד שברשותו. למשתמשי שימאנו נאמנים או כאלה שכבר יש להם חלקי שימאנו – XTR Di2 משתלבת טבעי ומשדרגת את המוכר לטוב יותר. היא גם תתאים למי שרוצה לשמור על האופציה לחזור למכאני (למשל לשים מעביר מכאני זמני בתחרויות מסוימות) בלי להחליף קסטות וגלג"שים. לעומת זאת, מי שכבר עמוק באקו-סיסטם של SRAM AXS, ייתכן שימצא יתרון בהמשך עם SRAM – בעיקר בשל היכולת להחליף סוללות בין רכיבים (למשל אם יש לו גם מוט אוכף AXS), והאינטגרציה במערכת אחת דרך אפליקציית AXS. שני המותגים מכוונים לנאמנות, אך בפועל שניהם עובדים מצוין גם במעורב (יש לא מעט רוכבים שמשלבים, למשל: קראנק ובלמים של שימאנו עם מעביר AXS של SRAM, וכדומה).
בשורה התחתונה, Shimano XTR Di2 מביאה עימה הצהרה ברורה – שימאנו שוב במשחק, והיא באה לנצח. המערכת מעניקה לרוכב הקצה יתרונות מוחשיים: החל מההרגשה שכל החלפת הילוך היא קליק מדויק כמו ברכב יוקרה, דרך השקט הנעים של רכיבה ללא קרקושים, ועד הביטחון שהציוד "סולח" לך על טעויות (שוכח להחליף הילוך? המערכת תדאג לכך; חטפת מכה במעביר? הוא יתיישר חזרה). עבור הרוכב התחרותי, זה יכול להיות היתרון הקטן שיכריע מרוץ – הילוך שנכנס בדיוק כשצריך בלי עיכוב. עבור רוכב ההנאה, זו פשוט חוויה טכנולוגית מספקת מאוד.
אם אתם שוקלים לרכוש את המערכת, שקלו את האופי שלכם כרוכבים: האם אתם אוהבים את הגאדג'טים והחידושים הכי חדשים? האם אתם רוכבים המון ומעריכים את הפחתת התחזוקה? האם אתם כבר משקיעים בציוד אופניים ברמות הגבוהות? אם התשובה היא כן, אז כנראה ש-XTR Di2 תשדרג לכם את הרכיבות ותשים חיוך בכל פעם שתלחצו על ההדק ותשמעו את אותו "זזט" אלקטרוני חלק מעביר את השרשרת למקומה החדש. זו השקעה לא מבוטלת, אבל עבור מי שרוצה את הטוב ביותר – שימאנו סיפקה כאן מוצר שהוא ללא ספק מהפכני ופורץ דרך. כפי שאמרו ב-Singletracks אחרי מבחן ממושך: "מערכת ההילוכים האלחוטית XTR Di2 הייתה שווה את ההמתנה ומוכיחה שיש יותר מדרך אחת ללכת אלקטרוני".
אז למי זה מתאים? למי שמחפש את פסגת הטכנולוגיה באופני ההרים, למי שרוצה את השיפטר הכי חכם והמעביר הכי עמיד, למי שמוכן להשקיע כדי לקבל את חוויית הרכיבה החלקה והמדויקת ביותר. Shimano XTR Di2 היא ללא ספק עבורכם. עבור המתלבטים – זיכרו שתמיד תוכלו ליהנות גם בהילוכים מכאניים מעולים, אבל אם תרצו לקפוץ דור קדימה, שימאנו עשתה סוף סוף את הקפיצה הזו וזמינה כעת גם עבורכם. הגיע הזמן ליהנות מהשטח בצורה חשמלית, חכמה ומהירה יותר מאי פעם!
ולסיום, מחפשים איפה להשיג? המערכת זמינה בהזמנה אצל המשווקים המורשים של שימאנו בישראל. מחיר ערכת שדרוג XTR Di2 עומד כאמור על כ-4,500 ש"ח (נכון להשקה), וכולל את כל הנדרש לשדרוג האופניים שלכם. זו השקעה לא קטנה, אך עבור מי שרוצה את חוד החנית הטכנולוגית – זו עשויה להיות ההחלטה שתרים את הרכיבה שלכם מדרגה. 🔋🚵♂️⚡
אולי יעניין אותך לרכוב למאמר הבא?
מערכת ההנעה החשמלית Shimano XTR Di2
תזונת טריאתלון למרחקים בינוניים
10 הדברים שאולי לא ידעתם על צמיגיי אופניים
אפשר להציע לך חברות?
תהיו חברים, הצטרפו למועדון הלקוחות שלנו