איך לנפח צמיג של אופני הרים עם וונטיל צרפתי?

איך לנפח צמיג של אופני הרים עם וונטיל צרפתי?

 

בתחילת דרכי כרוכבת אופניים, יצאתי את ביתי בשבת, מריירת מהתרגשות מהמחשבה על רכיבה על אופני ההרים שחיכיתי לה כל השבוע. אך לפני שהגעתי לראש השביל שמתי לב שלחץ האוויר בצמיג האחורי היה נמוך במיוחד. הרגשתי כאילו אני רוכבת על גבי בוץ בעודי על המדרכה! זכרתי את תחנת הדלק בדרך לראש השביל, שבה הייתה משאבת אוויר, וחשבתי לעצמי שאוכל למלא את הצמיג בקלות ומבלי לבזבז זמן על חזרה הביתה, אך כשניסיתי לנפח את צמיג אופני ההרים שלי התברר לי שהדבר בלתי אפשרי. לתחנת הדלק הייתה משאבה תקנית של מכוניות ושכחתי שלצמיגי האופניים שלי יש וונטיל צרפתי. שבוע שלם של ציפייה לרכיבת הרים על אופניים נהרסה! והכל בגלל וונטיל קטן ועלוב. הו, כמה עצבים! אל תתנו לדבר כזה לקרות לכם!

 

מהו וונטיל צרפתי? האם הוא נפוץ בצמיגי אופני הרים?

אלא אם כן גדלתם כרוכבי אופניים, רובכם ודאי מכירים כל כך טוב וונטילים של צמיגי מכוניות עד כדי כך שאתם מניחים שמדובר בסוג הוונטיל היחיד שקיים. לצמיגי מכוניות יש מה שנקרא וונטיל שרדר. קוטרו הוא כשל עיפרון ויש לו "כפתור" במרכזו שכשלוחצים עליו נותן לאוויר להיכנס או לצאת, אך שומר על לחץ האוויר יחסית יציב כשהוא לא דחוס.

וונטיל צרפתי, מצד שני, הוא "רזה" יותר מוונטיל שרדר. אין לו כפתור במרכז ובמקום זאת יש לו מנגנון בורג בקצה.  כשהוא מוברג, לחץ האוויר בצמיג נשמר. כשאיננו מוברג, ניתן להוסיף או להוציא ממנו אוויר.

נכון להיום, וונטיל צרפתי הוא הסוג הנפוץ ביותר באופני הרים יוקרתיים. רוכבי מרוצים ופעלולנים מעדיפים אותם. הם הופכים ליותר ויותר נפוצים – אפילו באופני ההרים היותר זולים.

למה, אתם שואלים. למה להשתמש בוונטיל לא נפוץ ולא ברור שאיננו מתאים למשאבה סטנדרטית? האם זה רק בכדי לעשות חיים קשים לרוכבי אופני הרים מתחילים?

 

יתרונות של וונטיל צרפתי

וונטילים צרפתיים הם בדרך כלל יותר אמינים ומאפשרים ניפוח של הצמיגים שלכם ללחץ יותר מדויק. הודות לעיצובם, כל הוונטילים מסוג שרדר משחררים כמויות אוויר זעירות לאורך זמן, ועל כן דורשים תוספת מדי פעם. פקק על גבי הוונטיל יכול להפחית באופן משמעותי את כמות איבוד האוויר, אך המשמעות היא עדיין, שבכל זמן נתון ייתכן שבצמיג שלך לא יהיה הלחץ שדחסת לתוכו.

ייתכן שרוכב הרים רגיל לא יידע מה הלחץ הנדרש לרכיבה, או אפילו לא ישים לב כשהלחץ נופל לגמרי. אך לרוכבים מהירים, ללחץ צמיגי יכול להיות השפעה משמעותית על המהירות, על הביצועים ועל הבטיחות. הבורג שבקצה הוונטיל הצרפתי מאפשר לרוכב לסגור את הצינור בלחץ המבוקש מבלי שיהיה צורך בפקק. על ידי חסימה של דליפה או פנצ'ר במהלך רכיבה, הצמיג ישמור על הלחץ שאתם רוצים.

 

איך מנפחים וונטיל צרפתי בעזרת מנפח אוויר מצוי (תחנת דלק)?

אתם יכולים לנפח וונטיל צרפתי עם משאבת אוויר מצויה, כמו בתחנת דלק או דוחס אוויר נייד. יחד עם זאת, תזדקקו למתאם קטן מאוד אך ענק בחשיבותו: מתאם וונטיל צרפתי.

אלה הצעדים לניפוח וונטיל צרפתי עם משאבה סטנדרטית:

  • שחררו את הבורג מהקצה של הוונטיל הצרפתי.
  • הניחו את מתאם הוונטיל על קצה הוונטיל.
  • הכינו את המשאבה כך שתנפח את הצמיג ללחץ המבוקש.
  • הסירו את המתאם והבריגו בחזרה את הבורג של הוונטיל.

מאחר שיותר ויותר צמיגים של אופני הרים משתמשים בוונטיל צרפתי, מרבית משאבות האופניים הן או אוניברסליות (שבהן חור אחד פועל על וונטיל צרפתי ושרדר כאחד) או שיש להן שני חורים נפרדים, אחד לכל סוג וונטיל. בכל מקרה, אתם תמיד צריכים שיהיה אתכם מתאם וונטיל כשאתם יוצאים לרכיבה שיש סיכוי שתצטרכו להשתמש בה במשאבה סטנדרטית. ישנם רוכבים שעושים זאת על ידי הברגה של המתאם על הצמיג. רק ודאו שהוונטיל מוברג וסגור לפני שאתם שמים את המתאם.

 

היכן אני יכול להשיג מתאם וונטיל צרפתי?

מתאמי וונטילים צרפתיים הם קטנים וניידים באופן יוצא מגדר הרגיל. משמעות הדבר היא שהם גם ניתנים לאיבוד בקלות. החדשות הטובות הן שהם די זולים. אני בדרך כלל קונה כמות בכל פעם ושומר אחד בין כלי האופניים בבית ואחד בין כלי האופניים הניידים. גם שמירה של מתאם אחד בתא הכפפות היא לא רעיון רע בכלל!

 

לאיזה לחץ מומלץ לנפח את צמיג אופני ההרים?

לשאלה הפשוטה הזאת אין למעשה תשובה חד משמעית. הכלל הפשוט הוא לבדוק את מאפייני היצרן בנוגע ללחץ הצמיג הרצוי, שמודפסים על גבי הצמיגים עצמם. הקונצנזוס של הרוכבים הוא שהלחץ באופני הרים צריך להיות 30 פי אס איי (psi) בצמיג הקדמי ו-33 פי אס איי באחורי. האינפורמציה הזאת צריכה לשרת אתכם היטב אם יש לכם רק עניין מזדמן ברכיבה על אופני הרים.

לעומת זאת, אם אתם מעבירים זמן נכבד על גבי האופניים שלכם, אתם תרצו לצלול עמוק יותר אל תוך המדע של לחץ הצמיג.

 

איך בודקים את הלחץ של צמיג אופני ההרים?

הדרך המהירה, הקלה והזולה ביותר לבדוק את הצמיג שלכם היא באמצעות היד שלכם. כשאתם לוחצים עליו, הוא צריך להיות קשה במרכז עם רק מעט רכות בצדדים. בדיקה ידנית, בכל מקרה, היא – באופן לא מפתיע – לא כל כך מדויקת.

אם אתם רוצים להיות מדויקים, מד לחץ צמיג יהיה נחוץ. אך היזהרו: מדי לחץ צמיג ידועים לשמצה באי אמינותם ובכך שהסנסורים הרגישים שלהם נשברים בקלות.

 

איך מנפחים וונטיל צרפתי בלי מתאם?

אם אתה נמצא במצוקה (אולי באופן מילולי!) ואין לך משאבה אוניברסאלית או מתאם וונטיל, תוכל להתאים כיסוי של וונטיל כדי ליצור מתאם תוך שימוש בכיסוי של וונטיל צרפתי.

  1. הסר את כיסוי הוונטיל. מצא מקום בוונטיל על פני כיסוי הוונטיל שבו הוא הופך לקטן יותר. חתוך נקודה זו באמצעות מספריים או באמצעי מתאים אחר הנמצא ברשותך. זרוק את הקצה הזעיר.
  2. הברג החוצה את הוונטיל שעל הצמיג.
  3. מקם את הכיסוי המותאם למטה על פני הצמיג והברג אותו באמצעות מספר סיבובים.
  4. חבר את המשאבה ונפח.

זכור להבריג את סוגר הצמיג לאחר הניפוח. אני יודע שאתה עייף מלשמוע את זה אבל זה חשוב.

עכשיו, שאתה יודע כל מה שאתה צריך אודות ניפוח צמיג של אופני הרים, לעולם לא תמצא את עצמך משתוקק לרכיבה כשאתה מורתע ממשאבת צמיג סטנדרטית.

ואל תשכח להבריג את הוונטיל הצרפתי באופן צמוד.

 

 

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.